Κόκκαλης σε Κεραμέως: Να ανακληθούν οι αποφάσεις για την κατάργηση και συρρίκνωση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στη Μέση Εκπαίδευση
Επανέρχεται ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Βασίλης Κόκκαλης σε ότι αφορά την κατάργηση των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών από την μέση εκπαίδευση και με νέα αναφορά του προς την υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως εκφράζει σειρά ερωτημάτων, όπως αυτά διατυπώνονται και στο κείμενο διαμαρτυρίας του Συλλόγου Προσωπικού Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών.
Αναλυτικότερα, στο κείμενο αναφέρονται τα εξής: «Προκαλούν απορία οι πρόσφατες αποφάσεις που έχει λάβει το Υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με τις αποφάσεις αυτές καταργούνται από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γενικών και Ειδικών Λυκείων της χώρας τα μαθήματα που σχετίζονται με τις κοινωνικές επιστήμες. Ειδικότερα καταργείται από το επόμενο σχολικό έτος το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Γ’ Λυκείου “Κοινωνιολογία”, τα μαθήματα της Β’ Λυκείου “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών”, “Σύγχρονος Κόσμος- Πολίτης και Δημοκρατία” καθώς και το μάθημα της Α’ Λυκείου “Ευρωπαϊκός Πολιτισμός”. Παράλληλα μειώνεται από 3 σε 2 ώρες η διδασκαλία του μαθήματος “Πολιτική Παιδεία” στην Α’ Λυκείου.
Προκαλεί απορία η νέα αντίληψη του Υπουργείου Παιδείας για τον κοινωνικοποιητικό ρόλο της Μέσης Εκπαίδευσης όταν είναι αυτονόητη η ανάγκη συμβολής του σχολείου στην προετοιμασία των νέων ως πολιτών. Μαθήματα των κοινωνικών επιστημών που έχουν σχέση με τη δημοκρατία, τη λειτουργία των θεσμών στον εθνικό και ευρωπαϊκό χώρο, την κατανόηση της κοινωνικής οργάνωσης, της κοινωνικής συνοχής και των κοινωνικών προβλημάτων αλλά και με τη διαμόρφωση της ταυτότητας και της ιδιότητας του πολίτη, στην παρούσα συγκυρία όπου γίνεται συνεχής επίκληση στην ατομική ευθύνη των πολιτών, όχι μόνο δεν θα έπρεπε να καταργηθούν, αλλά αντίθετα να επαυξηθούν.
Προκαλεί απορία η αποκοπή του ωρολογίου προγράμματος των Γενικών και Ειδικών Λυκείων από το πρόγραμμα σπουδών όλων των Τμημάτων Κοινωνικών Επιστημών των ελληνικών Πανεπιστημίων στα οποία, όπως είναι γνωστό, κατευθύνεται μεγάλος αριθμός μαθητών. Αποδυναμώνεται έτσι η προετοιμασία των μαθητών αυτών, οι οποίοι πλέον αποστερούνται της δυνατότητας απόκτησης απαραίτητων βασικών γνώσεων που είναι αναγκαίες τόσο για να επιλέξουν τις Σχολές προτίμησής τους, όσο και για να είναι σε θέση να ανταποκριθούν αργότερα στο επίπεδο των απαιτήσεων των παραπάνω Τμημάτων.
Προκαλεί απορία η τάση συρρίκνωσης των κοινωνικών επιστημών στο επίπεδο της Μέσης Εκπαίδευσης τη στιγμή που η αύξηση των Τμημάτων Κοινωνικών Επιστημών στα ελληνικά Πανεπιστήμια και η εισαγωγή μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στη Μέση Εκπαίδευση μετά τη Δικτατορία των Συνταγματαρχών, από το 1974 κι εντεύθεν, αποτέλεσαν σαφείς και αδιαμφισβήτητες ενδείξεις του πνεύματος εκσυγχρονισμού και εκδημοκρατισμού που χρειαζόταν και χρειάζεται η χώρα.
Προκαλεί απορία η κατεύθυνση συρρίκνωσης των κοινωνικών επιστημών στο επίπεδο της Μέσης Εκπαίδευσης, τη στιγμή που η ικανότητα κριτικής σκέψης, είναι το μεγάλο ζητούμενο, τόσο στο κοινωνικό επίπεδο (θωράκιση απέναντι στο κλίμα της «μετα-αλήθειας» και των ψευδών ειδήσεων), όσο και στο οικονομικό (σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, στην αγορά εργασίας του 21ου αιώνα, η κριτική σκέψη καταλαμβάνει ξεχωριστή θέση μεταξύ των γνωστικών δεξιοτήτων). Η καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας, που αφορά φυσικά όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, αποτελεί όχι μόνο προνομιακό πεδίο για τις κοινωνικές επιστήμες, αλλά και αναγκαία συνθήκη ύπαρξής τους.
Το προσωπικό του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών, ενός Κέντρου το οποίο παρακολουθεί και μελετά όλες τις εξελίξεις της ελληνικής κοινωνίας από το 1960 μέχρι σήμερα, πιστεύει ότι οι αποφάσεις για την κατάργηση και συρρίκνωση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στη Μέση Εκπαίδευση πρέπει άμεσα να ανακληθούν. Σήμερα περισσότερο από ποτέ η γνώση που προσφέρουν οι κοινωνικές επιστήμες είναι απολύτως αναγκαία τόσο για την πολιτεία, όσο και για τους πολίτες».
Πηγή
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου