Babies

Το Babies είναι ένα κινηματογραφικό ταξίδι σε τέσσερις χώρες του κόσμου και στις ζωές τεσσάρων μωρών: της Πονιτζάο από τη Ναμίμπια, του Μπαγιαρτζαργκάλ από τη Μογγολία, της Μαρί από την Ιαπωνία και της Χάτι από τις ΗΠΑ.

Τέσσερεις πολύ διαφορετικές κουλτούρες μας αποκαλύπτονται μέσα από τις πιο αστείες, ξέγνοιαστες και συγκινητικές στιγμές της ανθρώπινης ζωής, αυτά τα μοναδικά περιστατικά που συμβαίνουν όταν πρωτοανακαλύπτεις τον κόσμο και μιλούν στην παγκόσμια ψυχή..


ΤΑ ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ

Ταρερέρουα και Χίντερε, Ναμίμπια
Ανήκουν στη φυλή Χίμπα.
Ζουν στην Επέμπε, κοντά στο Όπουγο, στη βορειοδυτική Ναμίμπια.
Εκτρέφουν αγελάδες και κατσίκες.
Ζουν σε αρμονία με τη φύση.
Έχουν δέκα παιδιά: το μεγαλύτερο είναι 26 ετών και το μικρότερο νεογέννητο. Η Πονιτζάο, που πρωταγωνιστεί στην ταινία, είναι σήμερα 3,5 ετών.
Όταν πρωτοσυναντήθηκε με τον Τομά Μπαλμ, η Ταρερέρουα ήταν οκτώ μηνών έγκυος. 

Η Ταρερέρουα διχάζεται ανάμεσα στην επιθυμία της για ένα όμορφο σπίτι στην πόλη και στη θέλησή της να συνεχίσει την παράδοση των Χίμπα, μεταβιβάζοντάς την στα παιδιά της.
Μόνο ένα από τα παιδιά της οικογένειας πηγαίνει σχολείο, αλλά η μητέρα τους θα ήθελε να στείλει άλλα δύο.
Ο χαρακτήρας της Πονιτζάο: έχει έντονη της αίσθηση της οικογένειας, είναι άνετη με τον εαυτό της, πολύ φωτογενής, λατρεύει το χορό, προτιμά να παίζει με ένα σακί παρά με ένα πραγματικό παιχνίδι.

Σούζι και Φρέιζερ, ΗΠΑ
Ζουν στο Όκλαντ, κοντά στο Σαν Φρανσίσκο.
Η Σούζι είναι καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.
Ο Φρέιζερ είναι σκηνοθέτης. Η πρώτη του ταινία, ‘Everything Strange and New’ βραβεύτηκε σε διάφορα φεστιβάλ των ΗΠΑ.
Κανείς από τους δυο τους δε μεγάλωσε στο Όκλαντ αλλά ζουν εκεί από την εποχή που ήταν φοιτητές, στις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Έχουν ένα παιδί, τη Χάτι.
Ο χαρακτήρας της Χάτι: ένα παιδί γεμάτο ενεργητικότητα και περιέργεια για τον κόσμο. Αρχικά φαίνεται ντροπαλή αλλά μέσα σε 5 λεπτά γίνεται πολύ κοινωνική. Της αρέσει να λέει ιστορίες, να κάνει βόλτες με το ποδήλατο, να ζωγραφίζει και να κάνει γυμναστική.

Σέικο και Φουμίτο, Ιαπωνία
Και οι δύο γονείς εργάζονται στο χώρο της μόδας.
Όταν γεννήθηκε η Μαρί ζούσαν σε ένα μικρό διαμέρισμα στο βορειοανατολικό Τόκυο αλλά πριν ενάμισι χρόνο μετακόμισαν στο κέντρο.
Έχουν ένα παιδί, τη Μαρί.
Ο χαρακτήρας της Μαρί: έχει περιέργεια για τα πάντα, αναζητά διαρκώς νέες εμπειρίες και αισθήσεις. Της αρέσει να την τρομάζουν, λατρεύει το φαγητό και φέρεται στις κούκλες της σα μητέρα. Έχει πολύ στενή σχέση με το γάτο της.

Μαντάκ και Πουρέβ, Μογγολία
Ζουν στις στέπες του Μπαγιαντσαντμάνι, στην κεντρική Μογγολία.
Έχουν δύο αγόρια – ο Μπαγιαρτζαργκάλ είναι ο μικρότερος.
Εκτρέφουν αγελάδες και πρόβατα.
Ζουν πολύ κοντά στη φύση.
Ο χαρακτήρας του Μπαγιαρτζαργκάλ: είναι ευαίσθητος, πρόθυμος και πολύ συνεργάσιμος. Προσέχει τους άλλους, είναι ειλικρινής και σίγουρος για τον εαυτό του. Του αρέσει να παίζει με τον αδερφό του, με τον οποίο είναι πολύ στενά δεμένος, και να κάνει ποδήλατο.


ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΜΙΛΟΥΝ …
Πριν από ένα χρόνο, οι παραγωγοί της ταινίας ‘Babies’ οργάνωσαν τέσσερεις ιδιωτικές προβολές του φιλμ για τις οικογένειες και τα παιδιά που συμμετείχαν στα γυρίσματα. Αυτές είναι οι σκέψεις και οι εντυπώσεις των τεσσάρων ζευγαριών:


… ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΦΙΛΜ
«Δέχτηκα να συμμετάσχω στο έργο γιατί δεν είχα γεννήσει ποτέ σε νοσοκομείο σε καμία από τις εγκυμοσύνες μου κι έτσι για πρώτη φορά θα με φρόντιζαν γιατροί. Είμαστε πολύ φτωχοί και δεν θα είχα αλλιώς την ευκαιρία να πάω σε γιατρό. Επίσης μου φάνηκε ενδιαφέρον να με κινηματογραφούν ταυτόχρονα με άλλες γυναίκες σε διαφορετικές χώρες» Ταρερέρουα, Ναμίμπια

«Η εταιρεία παραγωγής πλήρωσε όλα τα έξοδα νοσοκομείου της Ταρερέρουα χωρίς να μου ζητήσει τίποτα. Δε χρειάστηκε να πουλήσω κάποια από τις κατσίκες μας. Πληρωθήκαμε για το γύρισμα, αλλά ο λόγος που μας έκανε να συμφωνήσουμε ήταν για το μέλλον της Πονιτζάο. Πριν τα γυρίσματα ο Τομά μας έφερε πολλά πράγματα, όπως λουλούδια και τρόφιμα». Χίντερε, Ναμίμπια
«Το φιλμ προσφέρει μια παγκόσμια ματιά πάνω στην παιδική ηλικία. Σκεφτήκαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον για τη Χάτι να αποκτήσει επαφή με άλλες χώρες. Όλα αυτά τα μωρά μεγαλώνουν μέσα στη δική τους κουλτούρα. Βλέπεις τη ζωή όπως είναι και σου ανοίγονται νέοι ορίζοντες. Θα ήταν ωραίο όταν η Χάτι γίνει 12 ετών να ταξιδέψει στον κόσμο για να συναντήσει τα άλλα παιδιά της ταινίας» Σούζι, ΗΠΑ
«Ήμουν έγκυος στο πρώτο μας παιδί όταν έμαθα για την προοπτική αυτού του έργου, και το αντιμετώπισα σα μια μοναδική ευκαιρία για μια απίστευτη οικογενειακή εμπειρία. Δε φανταζόμουν όμως ότι η ταινία θα προβαλόταν σε όλον τον κόσμο!» Σέικο, Ιαπωνία
«Κατάλαβα ότι το όλο εγχείρημα είχε νόημα. Βέβαια η πρόταση ήταν κάπως περίεργη, γιατί κανείς μας δεν είχε συμμετάσχει ποτέ σε κινηματογραφική παραγωγή. Δεν ήξερα τι ακριβώς θα συνέβαινε μετά τη γέννα, ήταν μια μεγάλη έκπληξη» Φουμίτο, Ιαπωνία
«Όταν πρωτοάκουσα για την παραγωγή, δεν ήμουν σίγουρος ότι ήθελα να συμμετάσχω. Βέβαια μας εξήγησαν ότι δε χρειαζόταν να παίξουμε, ότι απλά θα συμπεριφερόμασταν φυσιολογικά. Δε θα χρειαζόταν να κάνουμε καμία προσπάθεια. Έτσι αποφασίσαμε να δεχτούμε. Την ώρα της γέννας βέβαια, η Μαντάκ ήταν αρκετά αγχωμένη. Όμως ο πόνος ήταν τόσο μεγάλος που στο τέλος ξέχασε ότι την κινηματογραφούσαν» Πουρέβ, Μογγολία


… ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ
«Τα άλλα μωρά μεγαλώνουν διαφορετικά. Νομίζω ότι έχουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης, τρώνε καλύτερα και έχουν καλή υγεία. Μου έκανε εντύπωση όμως ότι δεν τα προσέχουν, είναι μόνα τους. Φοβήθηκα για το μωρό των Αμερικάνων όταν έπεσε στο πάρκο – εγώ όπως βλέπετε είμαι συνεχώς κοντά στα παιδιά μου. Επίσης μου έκανε εντύπωση αυτή η αντλία που έβαλε η Αμερικανίδα μητέρα στο στήθος της για να βγάλει το γάλα και να ταΐσει το μωρό της αργότερα. Εμείς εδώ περιμένουμε απλά να έρθει το γάλα, μπορεί να πάρει και δύο μέρες. Μέχρι τότε δίνουμε στα μωρά κατσικίσιο γάλα» Ταρερέρουα, Ναμίμπια
«Δεν έχω πάει ποτέ στο Τόκυο αλλά ταυτίστηκα με τη Γιαπωνέζα μητέρα στο πώς μεγαλώνει το παιδί της: το πηγαίνει στο πάρκο, στο ζωολογικό κήπο, στο νηπιαγωγείο όταν δουλεύει... Στη Ναμίμπια τα παιδιά μεγαλώνουν μέσα σε άλλη κουλτούρα, οι παραδόσεις είναι πολύ ισχυρές.  Ταυτόχρονα υπάρχει μια άλλη χαλαρότητα, μια άλλη ελευθερία. Στην Αμερική, αν ένα παιδί στο πάρκο έγλυφε τη γλώσσα ενός σκύλου, δεκάδες γονείς θα πετάγονταν κατά πάνω του ουρλιάζοντας. Στη Ναμίμπια κανείς δεν πανικοβάλλεται: όλα είναι απλά» Σούζι, ΗΠΑ
«Νομίζω ότι μοιάζω περισσότερο με την Αμερικανίδα μητέρα όσον αφορά στα πιστεύω μου. Είμαστε και οι δύο του στυλ να πηγαίνουμε σε διάφορα μαθήματα ή να γνωρίζουμε άλλες οικογένειες με παιδιά. Αντίθετα η μητέρα από τη Ναμίμπια είναι μόνη της με το μωρό της. Είναι αρκετά σιωπηλή, κι όμως νιώθεις την αγάπη της. Η κοινωνία τους πρέπει να είναι πιο εσωστρεφής αλλά χωρίς αμφιβολία υπάρχουν ισχυροί δεσμοί ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας. Επίσης δεν κατάλαβα γιατί το αγοράκι από τη Μογγολία είναι δεμένο στο κρεβάτι με ένα σκοινί. Μήπως, επειδή κάνει πολύ κρύο εκεί το χειμώνα, βοηθάει για να το κρατάει ζεστό?» Σέικο, Ιαπωνία
«Μου άρεσε η απλότητα μέσα στην οποία μεγαλώνει το κοριτσάκι από τη Ναμίμπια. Τα παιδιά στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία έχουν παρόμοια εκπαίδευση με αυτά στη Μογγολία. Εκείνα βέβαια είναι παιδιά της πόλης, ενώ τα δικά μας μεγαλώνουν πολύ κοντά στη φύση, αλλά οι συνθήκες είναι αντίστοιχες. Κι εμείς ως γονείς δε μπορούμε να είμαστε διαρκώς μαζί με τα παιδιά μας γιατί έχουμε πολλές δουλειές να κάνουμε» - Μαντάκ, Μογγολία



… ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
«Ήμουν χαρούμενη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Ο Τομά κινηματογραφούσε όλη τη μέρα, κάναμε ένα διάλειμμα μόνο για φαγητό. Δουλεύαμε μαζί σα να ανήκαμε στην ίδια οικογένεια. Πάντα ενδιαφερόταν να μάθει αν είμαστε όλοι μας χαρούμενοι και υγιείς. Μας έφερνε ότι χρειαζόμασταν – κυρίως φαγητό – και μας φρόντιζε. Τελικά είμαι πολύ χαρούμενη που θα με δουν άνθρωποι από άλλες χώρες. Θα ήθελα να είχα γνωρίσει τις άλλες μητέρες. Ελπίζω όταν η Πονιτζάο μεγαλώσει να δει το έργο και να καταλάβει πόσα κάναμε για εκείνη, ώστε να μεγαλώσει σε ένα καλύτερο περιβάλλον. Γι’αυτό πήραμε και μέρος στην ταινία» Ταρερέρουα, Ναμίμπια
«Χάρη στην ταινία είχα την ευκαιρία να παρατηρήσω πιο προσεκτικά τη Χάτι. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να βλέπεις τα πράγματα από τη δική της οπτική γωνία. Αισθανόμουν σα να παρακολουθούσα συνεχώς μια θεατρική παράσταση. Επίσης είχαμε συμφωνήσει με τους παραγωγούς ότι θα υπήρχε σεβασμός στις φυσικές ανάγκες του μωρού, π.χ. στο φαγητό και στον ύπνο. Σε αντίθετη περίπτωση θα είχαμε σταματήσει τα γυρίσματα. Μερικές σκηνές τις γύρισε ο ίδιος ο Φρέιζερ, δεν είχαμε διαρκώς κάποιο μέλος του συνεργείου στα πόδια μας» Σούζι, ΗΠΑ
«Βρήκα την ταινία πολύ συγκινητική. Νιώθεις ότι από μέσα της πηγάζει πολλή αγάπη. Επίσης παρατηρείς τη σωματική και συναισθηματική εξέλιξη των παιδιών. Αυτός είναι ένας κοινός παρονομαστής για όλες τις οικογένειες. Πιστεύω ότι και οι θεατές θα αισθανθούν τα ίδια ακριβώς πράγματα» Σέικο, Ιαπωνία
«Τα γυρίσματα δεν επηρέασαν την καθημερινότητά μας, συνεχίσαμε τη ζωή μας κανονικά. Αφήναμε το συνεργείο μόνο με το μωρό, τους είχαμε εμπιστοσύνη. Το χειμώνα, για να μην καεί στη σόμπα, τον είχαμε δεμένο από το πόδι του κρεβατιού με ένα σκοινί. Έτσι μεγαλώνουμε τα παιδιά μας στη Μογγολία, κι αυτό φαίνεται καλά στο έργο. Έχουν επαφή με τη φύση και η ζωή τους είναι ειρηνική. Μακάρι όλα τα παιδιά του κόσμου να αισθάνονταν την ίδια εσωτερική ηρεμία με εμάς. Βέβαια οι συνθήκες υγιεινής μας δεν έχουν καμία σχέση με αυτές στη Δύση. Ίσως με αφορμή την ταινία να καταφέρουμε να τις βελτιώσουμε» Πουρέβ, Μογγολία.



Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ , ΤΟΜΑ ΜΠΑΛΜΕ
Γάλλος ντοκιμαντερίστας, παραγωγός και σεναριογράφος
Σκηνοθετικό ντεμπούτο: ‘Bosnia Hotel’
Άλλες ταινίες: ‘Damages’, ‘Α Decent Factory’, ‘Le Dernier Des Papous’, ‘Waiting For Jesus’, ‘The Gospel According To The Papuans’, ‘Maharajah Burger’.
Άλλα στοιχεία: Σε ηλικία 23 ετών ίδρυσε την εταιρεία παραγωγής TBC Productions και δέκα χρόνια αργότερα την Margot Films. Έχει βραβευτεί σε φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στο Βερολίνο, την Ιερουσαλήμ, τη Νιόμ, την Πράγα και το Σαν Φρανσίσκο. Έχει συνεργαστεί με διάφορα τηλεοπτικά κανάλια όπως το Canal+, το BBC, το SVT και το SBS. Έχει τρία παιδιά.
Σκηνοθεσία: ΤΟΜΑ ΜΠΑΛΜΕ
Σενάριο:  ΑΛΕΝ ΣΑΜΠΑ & ΤΟΜΑ ΜΠΑΛΜΕ, βασισμένο σε μία ιδέα του ΑΛΕΝ ΣΑΜΠΑ
Παραγωγή: ΑΛΕΝ ΣΑΜΠΑ, ΑΜΑΝΤΙΝ ΜΠΙΓΙΟ, ΚΡΙΣΤΙΝ ΡΟΥΞΕΛ
Πρωταγωνιστούν 
Παιδιά: ΠΟΝΙΤΖΑΟ, ΜΑΡΙ, ΧΑΤΙ, ΜΠΑΓΙΑΡΤΖΑΡΓΚΑΛ. Γονείς: ΤΑΡΕΡΕΡΟΥΑ & ΧΙΝΤΕΡΕ, ΣΕΪΚΟ & ΦΟΥΜΙΤΟ, ΣΟΥΖΙ & ΦΡΕΪΖΕΡ, ΜΑΝΤΑΚ & ΠΟΥΡΕΒ
Δ/ση Φωτογραφίας: ΖΕΡΟΜ ΑΛΜΕΡΑ, ΣΤΙΒΕΝ ΠΤΙΤΒΙΛ
Μουσική: ΜΠΡΟΥΝΟ ΚΟΥΛΕ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανοιχτό κάλεσμα για τη δημιουργία της Ομάδας Προφορικής Ιστορίας Επταπυργίου

Η κοινωνιολογία του φασισµού

Δικαιοσύνη (άρθρο γνώμης του κοινωνιολόγου Γιώργου Βέλτσου)