Από 13 ΕΩΣ 26 Οκτωβρίου η θαυματουργή εικόνα της Θεοτόκου το "ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ" στην Θεσσαλονίκη για τον εορτασμό των 100 ετών από την απελευθέρωση της πόλης του αγίου Δημητρίου



Του Γιώργου Θεοχάρη
 
Η συμπρωτεύουσα υποδέχεται την ιστορική εικόνα της Παναγίας, «Άξιον Εστί» - Χιλιάδες προσκυνητές από κάθε γωνιά της Ελλάδας αναμένεται να ασπαστούν ένα από τα σημαντικότερα κειμήλια του Άθωνα.
 

Να υπενθυμίσουμε οτι τον περασμένο μήνα η Έκτακτη Διπλή Ιερά Σύναξη των Ηγουμένων και Αντιπροσώπων των είκοσι Ιερών Μονών του Αγίου Όρους έλαβε αυτή την απόφαση μετά από αίτημα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης  Άνθιμου για να συμμετέχει  και στις εορταστικές εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση 100 χρόνων της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από τον τουρκικό ζυγό.
 

Πρόκειται για μία σημαντική απόφαση των αγιορειτών στα πλαίσια της ενισχύσεως του θρησκευτικού φρονήματος του δοκιμαζόμενου λαού.
 

Η έξοδος αυτή αποφασίστηκε μετά από αίτημα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου. Πρόκειται για τη Πέμπτη κατά σειρά έξοδο της εικόνας αυτής από το Άγιο Όρος. 
Η πρώτη είχε γίνει το 1963 στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια των εορταστικών εκδηλώσεων της χιλιετηρίδας του Αγίου Όρους. Η δεύτερη πραγματοποιήθηκε το 1985 στη Θεσσαλονίκη, η τρίτη το 1987 στην Αθήνα όπου συνέρρευσαν εκατομμύρια πιστοί. Η τέταρτη το 1999 στην Αθήνα μετά από τον ισχυρό σεισμό.


Η ιστορία της Θαυματουργού εικόνας
 

Παλιά η εικόνα αυτή βρισκόταν σε ένα παντοκρατορινό κελί στην τοποθεσία τη λεγόμενη «κοιλάδα του Άδειν» κοντά και κάτω από τη σκήτη του Αγίου Ανδρέα. 
Την 11 Ιουνίου 980 ο γέροντας έλειπε από το κελί, καθώς είχε πάει σε μια αγρυπνία στις Καρυές, αφήνοντας μόνο τον υποτακτικό του.

Ο υποτακτικός τη νύχτα έκανε κανονικά τον κανόνα του. Ακούει σε μια στιγμή να του χτυπάνε την πόρτα, ανοίγει και βλέπει έναν περαστικό να του ζητάει να τον φιλοξενήσει, πράγμα που γίνεται. Συνεχίζει ο μοναχός τον κανόνα του μέχρι που φτάνει στην 9η ωδή 
«Την τιμιωτέρα των Χερουβείμ...».Τότε τον διακόπτει ο φιλοξενούμενος και του λέει: «Όχι, πρώτα θα πεις: Άξιον Εστί ως αληθώς...» ως συμπλήρωμα του υπό του Κοσμά Μαϊουμά Μεγαλυνάριου της Θεοτόκου.

Ο μοναχός ενθουσιασμένος ζητάει να του γράψει ο νέος τον ύμνο. Ο νέος, που έγραψε τον ύμνο και εξαφανίστηκε, κατά την παράδοση ήταν ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. 
Όταν επέστρεψε ο γέροντας του είπε ο υποτακτικός τα γεγονότα και αφού ενημερώθηκε η Ιερά Κοινότητα μεταφέρθηκε η εικόνα στο Πρωτάτο, όπου και συνεχίζει να θαυματουργεί μέχρι σήμερα, ενώ και το κελί που τιμήθηκε από την Αρχαγγελική επίσκεψη φέρει επίσης το όνομα «Άξιον εστί».

Έτσι, το Μεγαλυνάριο αυτό της Θεοτόκου που συνέθεσε ο Κοσμάς (ο επίσκοπος Μαϊουμά) σήμερα ονομάζεται «Άξιον Εστί», εκ των δύο πρώτων λέξεων του Θεομητορικού αυτού Ύμνου που έχει ως εξής:
 

Άξιον εστίν ως αληθώς
μακαρίζειν σε την Θεοτόκον,
την αειμακάριστον και παναμώμητον
και μητέρα του Θεού ημών.
Την τιμιωτέραν των Χερουβείμ
και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφείμ
την αδιαφθόρως Θεόν Λόγον τεκούσαν,
την όντως Θεοτόκον,
Σε μεγαλύνομεν.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανοιχτό κάλεσμα για τη δημιουργία της Ομάδας Προφορικής Ιστορίας Επταπυργίου

Η κοινωνιολογία του φασισµού

Δικαιοσύνη (άρθρο γνώμης του κοινωνιολόγου Γιώργου Βέλτσου)